top of page
Writer's pictureDusan

Flying With Leonberger Puppy

How QUANTAS Became A Member Of Our Family

It's like yesterday, when I flew from Bratislava, Slovakia to Stocholm, Sweeden to collect our new family member. His name was QUANTAS. We all know this sad story, our loved Leonberger JON died on 1st January 2010 and our whole family could have not lived without Leonberger. We tried to find an available Leoberger puppy to bring happiness to our family. There was no available puppyin almost whole Europe, we called to Germany, Switzerland, France and other countries, but the answer was always the same: "We put you on our waiting list, maybe next year."

Naštastie som oslovil pani Mariku Makovcovú, pani krotá milovala leonbergrov, dlhoročná úspešná chovateľka a aj vystavovateľka, majiteľka bývalej chovateľskej stanici leonbergrov Ketyland, vtedajšia Tajomníčka Slovenského Leonberger Klubu, neskôr bola však z SLK vylúčená, či spravodlivo, to už dnes nikoho nezaujíma :(

Bola ku mne velmi milá, vedela, že chcem kvalitné šteniatko, novú krv do slovenského chovu. Poradila mi, že vie o šteniatkach vo Švédsku, ktoré má pani Petra Junehall, medzinárodná odborníčka a rozhodkyňa na leombergrov, predsedkyňa hlavnej komisie pre leonbergrov. Pani Junehall vraj sľúbila SLK jedno kvalitné šteniatko, ked posudzovala leonbergrov na Klubovej výstave SLK, ktorá sa konala popri Svetovej výstave psov v Bradislave v roku 2009. Neváhal som a hneď som ju aj oslovil. Bolo to ako zázrak, mali voľného už iba 1 psíka, keď som zistil dátum narodenia 19. 12. 2009, bol to ako osud. Naše vytúžené šteniatko sa narodilo na moje 23. narodeniny. Keďže šteniatka boli este malá, museli sme čakať 3 týždne, mal som veľa času nájsť najlepší spôsob, ako nášho nového člena rodiny dostať domov, k nám na Slovensko.

Najlepšie a aj najlacnešie bolo letieť z Bratislavy do Štokholmu s leteckou spoločnostou Ryanair, letenka ma stála iba 17€. Kedže táto nízkonákladová spoločnosť neprepravuje pasažierov aj so zieratami, musel som nájsť aj spôsob ako pôjdeme spät. Napadol ma aj vlak, či autobus ale cestovanie by bolo velmi komplikované, dlhé a hlavne drahé.

Nakoniec som zistil, že letecká spoločnosť Czech Airlines prepravuje aj zvieratá, a to do 8 kg na palube lietadla, väčšie v batožinovom priestore. Ak som chcel mať psika na palube, musel som mu rezervovať miesto, pretože na jeden let bol povolený iba jeden alebo 2 psiky, pričom slepecké, zachranárske a policajné psiky maju prednosť ( tie vraj môžu byť aj väčšie). Cena letenky pre šteniatko bola 10€ za 1 kg psíka. Czech airlines nelieta priamu linku Štokholm - Bratislava, ale lieta Štokholm - Praha a Praha - Bratislava. Čo bolo vtipné, že ak by som letel iba Štokholm - Praha, letenka stála 250€, no letenka až do Bratislavy bola lacnejšia, iba 180€. Psík musí byť prepravovaný v cestovnej taške s nepriepustným dnom určenej na prevoz zvierat.

Let z Bratislavy do Štokholmu, Švédsko

Bol to môj prvý let v živote, nevedel som si predstaviť, aké to je letieť vysoko v oblakoch. Po bezpečnostnej kontrole na Bratislavskom letisku som zistil, že naše lietadlo sa pokazilo a čakáme na nové lietadlo, približné meškanie 4 hodiny. Vonku strašne snežilo a všetci sa báli, že asi ani neodletíme. Nebolo mi všetko jedno, v Štokholme som mal iba pár hodín, aby som si vyzdvihol nášho Quantasa, keďže hneď ráno som letel späť. Nakoniec nám pristavili náhradné lietadlo, bolo neskoro večer. Let bol krátky a príjemný. Do Štokholmu sme prileteli v noci, všade veľa snehu a transfer do centa mesta trval okolo hodiny a stál iba 10 €. Na stanici ma čakala pani Junehall aj s Shiku a Juliou - matkou Quantasa. Boli to nádherní leonbergri. Po krátkej ceste k nej domov som konečne videl nášho vytúženého Quantasa, bol nádherný, ako plyšová hračka. Od prvého momentu som cítil, že je to náš nový leonko. Bolo už niečo po polnoci a o 4. hodine ráno sme museli odísť na letisko. Pani Junehall bola veľmi milá a dovolila mi prespať v ich domčeku pre návštevy.

Let s QUANTASOM zo Štokholmu do Prahy

Cez bezpečnostnú kontrolu som šiel normálne, iba Quantasa som si zobral na ruky, keď som prechádzal skenerom.Let Štokholm - Praha

Bolo 4:00 ráno a už sme sa balili, nemal som toho veľa, iba ja a Quantas, zobral som ho do cestovnej tašky na prevoz zvierat s nepriepustným dnom, ktorú mi zohnala pani Junehall, za 15€. Našíastie syn pani Junehall pracoval na letisku, tak nás tam ochotne zobral so sebou, za toto mu veľmi pekne ďakujem, keďže mi to ušetrilo veľa času a peniažkov. Na letisku som musel byť skôr, na check in Czech Airlines som ukázal cestovný veterinárny pas Quantasa a jeho papiere, skontrolovali to a odvážili ho. Mal 8,5 kg ale povedali, že to je v norme a doplatil som 90€ za šteniatko. Cez bezpečnostnú kontrolu som šiel normálne, iba Quantasa som si zobral na ruky, keď som prechádzal skenerom. Na pasovej kontrole som musel znovu ukázať Quantasov pas a letenku, bolo to úplne bez problémov.

Bál som sa, aby sa mi v lietadle nepocikal, tak som mu nedával moc vody, kúpil som mu malú fľašku Evianu, aby mal čo piť. Bol ako anjelik, veľa ľudí sa pri nás zastavilo a fotilo sa s ním. Na letisku mohol kľudne chodiť na vodítku, ale keďže bol unavený, radšej som ho mal v taške a vozil ho na vozíku.

Konečne sme sa dočkali, nástup do lietadla bol bezproblémový, iba letuška sa opýtala prísediacich, či im to nevadí, či niekto nemá alergiu na psov, alebo či si niekto nechce vymeniť sedadlo. Všetci okolo mňa boli nadšení, šteniatko leonbergra v živote na palube lietadla nevideli a tešili sa z toho, bol hviezdou letu a aj fotomodel. Pri štarte a pristávaní musel byť v taške pod nohami, ale akonáhle sa lietadlo ustálilo, hneď sa pýtal na moje ruky. Cítil sa tam bezpečne.

Let z Prahy do Bratislavy

Na letisku v Prahe sme mali prestup asi 2 hodiny. Keďže som vedel, že určite musí ísť na WC, tak sme sa zavreli v jednej veľkej kabínke, kde urobil, čo musel na papier a hneď mu bolo lepšie. Našťastie do tašky ani cvrk a to som si myslel, že sa pri lete určite najmenej pociká.

Lietadlo z Prahy do Bratislavy nebolo také veľké ako predtým, asi to viacerí poznáte, taký malý čmeliak. Ale našťastie sme to prežili. Quantas tento druhý let bral už ako rutinu. Celkom sa z toho tešil.

Konečne doma po dlhom lete zo Štokholmu

Konečne doma! Po skoro 24 - hodinovom leteckom maratóne sme dorazili domov do Bratislavy. Doma nás čakala moja sestrička Jarka. Keď som otvoril Quantasovi tašku, vyskočil z nej ako by tam býval už dlho, asi cítil, že to je jeho nový domov. Ako prvé skákal po Jarke a potom hneď schmatol nášho plyšového potkana a ukázal mu, kto je tu nový kráľ!

Koľko nás to všetko stálo?

Quantas 1200€

Letenka dospelý Bratislava - Štokholm 17€

Letenka dospelý Štokholm - Praha - Bratislava 180€

Letenka Šteniatko Quantas Štokholm - Praha - Bratislava 90€

Transfér z letiska do Štokholmu 10€

Taška na prepravu zvierat s nepriepustným dnom 15€

Spolu: 1512€

Rád by som sa týmto poďakoval pani Marike Makovcovej, že nám nezištne pomohla získať nášho miláčika a člena našej rodiny, veľmi pekne Vám za všetko ďakujeme.